Poslovna etika v slovenskih podjetjih: med mitom in realnostjo
Vojko Potočan | Katedra za organizacijo in informatiko Ekonomsko-poslovne fakultete Univerze v Mariboru
ekonomija
- Kakšno je stanje poslovne etike v slovenskih podjetjih?
- Kdo in v čigavem imenu oblikuje poslovno etiko v slovenskih podjetjih?
- Kako poslovna etika vpliva na delovanje slovenskih podjetij?
Številni primeri iz tuje in domače poslovne prakse dokazuje, da podjetje vedno ne izpolnjujejo pričakovanja okolja glede njihovega delovanja. Na drugi strani moderna podjetja poskušajo celovito zadovoljiti pravne, tržne in okoljske zahteve njihovega notranjega in zunanjega okolja. Podjetja običajno razpolagajo z omejeno razpoložljivi viri in delujejo v zaostrenih pogojih delovanja. Zato lahko na svoje poslovanje vplivajo predvsem z izboljšanjem managementa, tj. celovitim inoviranjem managementa, vključijo z inoviranjem njegovega sistema vrednot-kulture-etike-norm managementa. V tem okviru etika predstavlja kritični čustveni del človeških značilnosti. Lahko jo opredelimo tudi kot subjektivni del izhodišč za kakršno koli človeško delovanje/vedenje, vključno s poslovanjem. Poslovna etika je za poslovanje enako pomembna kot znanje in zunanji/objektivni pogoji poslovanja, zato ker na delovanje ljudi sinergijsko vplivajo racionalni, čustveni in duhovni dejavniki. Literatura o etiki podjetij vključuje obravnavo različnih področij in/ali vidikov delovanja in vedenja, kot so etika managementa, etika zaposlenih, etika organizacijskih odnosov, funkcionalna etika, itd. Istočasno se različni avtorji soočajo s številnimi dilemama o uporabo in rezultatih poslovne etike v podjetjih, kot so npr: Kako bolj celovit razumeti poslovno etiko? Kako zagotoviti ustrezno etično delovanje/vedenje podjetij? Kdo in kako oblikuje poslovno etiko v slovenskih podjetij? Kakšno je razvitost poslovne etike v slovenskih podjetjih?
Vojko Potočan
